Yoga maakt zwakke lichaamsdelen sterker en versoepelt verkrampte delen. De combinatie van verschillende houdingen in combinatie met de adem maakt je lichaam vitaal, door een balans tussen inspanning en ontspanning. Het verbetert de lichaamshouding en verzacht de spanningsklachten.

Yoga is luisteren naar je lichaam. De open aandacht voor jezelf, je lichaam en de beweging van de ademde adem doet goed. Het helpt je om met beide voeten op de grond te staan, ook in drukke tijden. De rust en energie die je voelt na de les, werken door in de rest van je leven.

Bij Aruna Yoga Maastricht worden drie soorten yoga gegeven: hatha yoga (de klassieke vorm van yoga, voor alle leeftijden, voor beginners en voor mensen die al lang yoga doen), vinyasa yoga (een dynamische, sportieve vorm van yoga) en yin yoga (restoratieve yoga, yoga waarbij je lang in een houding blijft om nog meer los te laten).

Hatha Yoga

Hatha yoga is de basisvorm van yoga. Het is een rustige vorm van yoga, geschikt voor alle leeftijden. Het evenwicht tussen inspanning en ontspanning staat centraal. De les heeft een rustig karakter en daardoor kan je goed naar je eigen lichaam luisteren: open aandacht voor jezelf, waar je grenzen liggen, hoe de adem beweegt en zo voelen hoe de verschillende houdingen ruimte maken in je lichaam.

 

Hatha yoga maakt zwakke lichaamsdelen sterker en maakt verkrampte delen juist soepeler. Dit verbetert de lichaamshouding en zorgt voor meer rust en vitaliteit. Dat werkt ook door na de les! De les bestaat uit houdingen (staand, zittend, liggend), ademoefeningen en een eindontspanning.

 

Als je veel met onrust en stress kampt, kan deze yoga je goed helpen! Ook goed voor het ruimer maken van de adem en het goed luisteren naar je lichaam, en daarmee het goed zorgen voor jezelf.

 
Vinyasa Yoga

Vinyasa yoga (of flow yoga) is een dynamische vorm van yoga. Adem en beweging gaan samen. Op de beweging van de ademhaling zijn de houdingen in series aan elkaar verbonden. Je krijgt zo een continue beweging, je 'Flowt' dus, in verschillende series of sequenties. De zonnegroet is een voorbeeld van zo’n serie. Houdingen vanuit de zonnegroet vormen de basis van Vinyasa.

Vinyasa yoga is verwant aan Ashtanga yoga, maar het is speelser, omdat de series variëren. Er komen veel krachtige houdingen in voor, waardoor je sterker en soepeler wordt.

 

Vinyasa yoga is een aanrader voor wie meer fysieke uitdaging zoekt. Ook als je veel met onrust kampt kan deze vorm van yoga goed zijn omdat de wat zwaardere en  dynamische oefeningen meer aandacht en inspanning vragen.

Uiteraard eindigt de les met een eindontspanning.

 
Yin Yoga

Yin yoga en restorative yoga zijn allebei rustige vormen van yoga die gericht zijn op ontspanning en loslaten. Deze lessen richten zich vooral op optimaal en volledig ontspannen en op ruimte maken in je lichaam. De houdingen zijn vooral zittend en liggend. Je blijft een paar minuten in elke houding; hierdoor kan je nog meer loslaten, stretchen en je adem de ruimte geven.

 

Blijf op de hoogte van nieuwe initiatieven, wijzigingen in het lesrooster en volg de laatste nieuwtjes bij Aruna Yoga Maastricht.

© 2020 Philip Verheye voor Aruna Yoga Maastricht