Yoga stijlen

Yoga maakt zwakke lichaamsdelen sterker en versoepelt verkrampte delen. De verschillende houdingen in combinatie met de adem maakt je lichaam vitaal, door een balans tussen inspanning en ontspanning. Je versterkt, stretcht en ontspant je spieren, en dat doet goed. Het verbetert de lichaamshouding en verzacht de spanningsklachten.

Yoga is luisteren naar je lichaam. De open aandacht voor jezelf, je lichaam en de beweging van de adem doet goed. Het geeft zowel rust als vitaliteit. Het helpt je om met beide voeten op de grond te staan, ook in drukke tijden.

Als je veel last hebt van onrust en stress, kan yoga goed helpen. 

Bij Aruna Yoga Maastricht worden vier soorten yoga gegeven: hatha yoga, vinyasa yoga, Ashtanga yoga en yin yoga. 

Tevens bieden wij zwangerschapsyoga aan.

Als je begint met yoga raden wij hatha yoga, gentle flow yoga of vinyasa yoga aan.

Hatha Yoga

Hatha yoga is de basisvorm van yoga. Het is een rustige vorm van yoga, geschikt voor alle leeftijden. Het evenwicht tussen inspanning en ontspanning staat centraal. De les heeft een rustig karakter en daardoor kan je goed naar je eigen lichaam luisteren: open aandacht voor jezelf, waar je grenzen liggen, hoe de adem beweegt en zo voelen hoe de verschillende houdingen ruimte maken in je lichaam.

De les bestaat uit houdingen en bewegingen (staand, zittend, liggend), ademoefeningen en een eindontspanning.

 
Vinyasa Yoga

Vinyasa yoga (of flow yoga) is een dynamische vorm van yoga. Adem en beweging gaan samen. Op de beweging van de ademhaling zijn de houdingen in series aan elkaar verbonden. Je krijgt zo een continue beweging, een flow. De zonnegroet is een voorbeeld van zo’n serie. Houdingen vanuit de zonnegroet vormen de basis van Vinyasa.

Vinyasa yoga is verwant aan Ashtanga yoga, maar het is speelser, omdat de series variëren. Er komen veel krachtige houdingen in voor, waardoor je sterker en soepeler wordt.

 

Vinyasa yoga is een aanrader voor wie meer fysieke uitdaging zoekt. Ook als je veel met onrust kampt kan deze vorm van yoga goed zijn omdat de wat zwaardere en dynamische oefeningen meer aandacht en inspanning vragen.

Uiteraard eindigt de les met een eindontspanning.

Gentle flow yoga is een milde vorm van vinyasa yoga, en zit daarmee tussen hatha yoga en vinyasa yoga in.

 
Ashtanga Yoga

Ashtanga yoga is een vorm van flow yoga, maar in tegenstelling tot vinyasa yoga liggen de series vast.

Het is een intense, krachtige vorm van yoga: de houdingen lopen dynamisch in elkaar over. Je bouwt kracht op, en het geeft je balans en energie. Deze yogastijl is geschikt voor wie houdt van structuur en power, een fysieke uitdaging wil en geen blessures heeft.

Yin Yoga

Yin yoga is een rustige vorm van yoga die gericht is op ontspanning en loslaten. Deze lessen richten zich vooral op optimaal en volledig ontspannen en op ruimte maken in je lichaam. De houdingen zijn vooral zittend en liggend. Je blijft een paar minuten in elke houding; hierdoor kan je nog meer loslaten, stretchen en je adem de ruimte geven.

 
 
Zwangerschapsyoga

Zwangerschapsyoga is gericht op je welzijn tijdens de zwangerschap en als voorbereiding op de bevalling.

De yogahoudingen en ademhalingsoefeningen zijn bedoeld om te ontspannen, je lichaam te versterken, ruimte te maken voor de baby en om lichamelijke klachten te voorkomen. 

Je leert de rust toe te laten en alle veranderingen in je leven en in je lijf te accepteren en ermee om te gaan.

Aruna Yoga  Maastricht is een erkende yogaschool. De meeste zorgverzekeraars vergoeden onze zwangerschapsyogalessen. Vraag even na bij je verzekeraar; meestal is dit tot €100.