top of page

Yoga stijlen

Yoga maakt zwakke lichaamsdelen sterker en versoepelt verkrampte delen. De verschillende houdingen in combinatie met de adem maakt je lichaam vitaal, door een balans tussen inspanning en ontspanning. Je versterkt, stretcht en ontspant je spieren, en dat doet goed. Het verbetert de lichaamshouding en laat spanningen los, zowel in je lichaam als in je hoofd.

Yoga is luisteren naar je lichaam. De open aandacht voor jezelf, je lichaam en de beweging van de adem doet goed. Het geeft zowel rust als vitaliteit. Het helpt je om met beide voeten op de grond te staan, ook in drukke tijden.

Als je veel last hebt van onrust en stress, kan yoga goed helpen. 

Bij Aruna Yoga Maastricht worden drie soorten yoga gegeven: hatha yoga, vinyasa yoga en yin yoga. 

Tevens bieden wij zwangerschapsyoga aan.

Als variatie op vinyasa yoga hebben wij ook gentle flow yoga en power flow yoga.

Als je begint met yoga raden wij hatha yoga, gentle flow yoga of vinyasa yoga aan.

Hatha Yoga

Hatha yoga is de basisvorm van yoga. Het is een rustige vorm van yoga, geschikt voor alle leeftijden. Het evenwicht tussen inspanning en ontspanning staat centraal. Je versterkt, stretcht en ontspant je lichaam. Je hebt de tijd om spanningen in je lichaam op te merken en los te laten. Hierdoor komt er ook rust in je hoofd.

 

De les heeft een rustig karakter en waardoor je goed naar je eigen lichaam kunt luisteren en de adem kunt voelen: open aandacht voor jezelf, waar je grenzen liggen, hoe de adem beweegt en zo voelen hoe de verschillende houdingen ruimte maken in je lichaam. 

 

Een les bestaat uit houdingen en bewegingen (staand, zittend, liggend), ademoefeningen en een eindontspanning.

Yoga stijlen - hatha
Vinyasa Yoga

Vinyasa yoga (of flow yoga) is een dynamische vorm van yoga. Adem en beweging gaan samen. Op de beweging van de ademhaling zijn de houdingen in series aan elkaar verbonden. Je krijgt zo een continue beweging, een flow. De zonnegroet is een voorbeeld van zo’n serie. Houdingen vanuit de zonnegroet vormen de basis van Vinyasa.

Vinyasa yoga is verwant aan Ashtanga yoga, maar het is speelser, omdat de series variëren. Er komen veel krachtige houdingen in voor, waardoor je sterker en soepeler wordt.

 

Vinyasa yoga is een aanrader voor wie meer fysieke uitdaging zoekt. Ook als je veel met onrust kampt kan deze vorm van yoga goed zijn omdat de wat zwaardere en dynamische oefeningen meer aandacht en inspanning vragen.

Uiteraard eindigt de les met een eindontspanning.

Gentle flow yoga is een milde vorm van vinyasa yoga, en zit daarmee tussen hatha yoga en vinyasa yoga in.

Power flow yoga is een krachtiger vorm van vinyasa yoga.

Yoga stijlen - vinyasa
Yin Yoga

Yin yoga is een rustige vorm van yoga die gericht is op ontspanning en loslaten. Deze lessen richten zich vooral op optimaal en volledig ontspannen en op ruimte maken in je lichaam. De houdingen zijn vooral zittend en liggend. Je blijft een paar minuten in elke houding; hierdoor kan je nog meer loslaten, stretchen en je adem de ruimte geven.

Yoga stijlen - yin
Yoga stijlen - Yin
Zwangerschapsyoga

Zwangerschapsyoga is gericht op je welzijn tijdens de zwangerschap en als voorbereiding op de bevalling.

De yogahoudingen en ademhalingsoefeningen zijn bedoeld om te ontspannen, je lichaam te versterken, ruimte te maken voor de baby en om lichamelijke klachten te voorkomen. 

Je leert de rust toe te laten en alle veranderingen in je leven en in je lijf te accepteren en ermee om te gaan.

Aruna Yoga  Maastricht is een erkende yogaschool. De meeste zorgverzekeraars vergoeden onze zwangerschapsyogalessen. Vraag even na bij je verzekeraar; meestal is dit tot €100.

Yoga stijlen - zwangerschapsyoga
bottom of page