Mindfulness: zijn met wat er nu is




Er staan intussen twee mindfulness meditaties bij de online video's van yogalessen. Misschien vraag je je af wat die daar doen!


Mindfulness is een aandachtstraining, en gebruikt meditatie om je aandacht te trainen. Gewoon zitten.

In meditatie richt je je aandacht: dat kan je trainen. Gedachten komen en gaan, er zijn altijd dingen die je aandacht vragen. Maar bij meditatie richt je je aandacht op één punt. Je hoofd hoeft niet leeg te worden: een zombie worden is niet de bedoeling! Maar je bent alert en bewust waar je aandacht is, wat je aandacht vraagt: en dan heb je, als je dat regelmatig genoeg oefent, zelf de keus of je meegaat met gedachten, erop reageert, of dat je ze laat voor wat ze zijn.

Meditatie is juist je aandacht brengen naar je lichaam, naar de adem, en zelfs naar je gedachten: die even bewust observeren. Wat speelt er nu in je hoofd? Door met je aandacht er juist naar toe te gaan en heel sec die gedachten te observeren, gaat vaak de lading er wat van af.

Je bent je gedachten niet; je kunt er van een afstandje gewoon naar kijken. Zoals je naar een film kijkt.


Wij hebben ongeveer 40.000 gedachten per dag. Altijd. Dat is normaal en prima.

Meestal zijn die gedachten meer een soort brij in je hoofd... allemaal onduidelijke dingen.

Over het algemeen hebben we veel meer negatieve gedachten dan positieve. Dat is ook normaal: dat stamt nog uit de tijd dat we als mensen altijd alert moesten zijn om te overleven. Vecht- en vluchtreacties waren erg belangrijk. Dat zit er nu bij ons nog in, hoewel de aanleiding daarvoor eigenlijk weg is.

In tijden van stress worden je gedachten altijd nog negatiever: dat is bij iedereen zo.

De kunst is dan weer: luister je naar elke gedachte, neem je elke gedachte voor waar aan?


De training die je doet bij mindfulness is juist om ook in zulke momenten een keuze te hebben. Je niet zomaar laten meevoeren door gedachten die zomaar opkomen.

Als je je bewust bent van je gedachten, heb je de tijd in jezelf om even na te gaan of de gedachte wel waar is. Dan overspoelt die je niet.

We hebben allemaal punten waar we eerder bang of gestressed van zijn dan van andere dingen. Dat is per persoon verschillend. Die punten kan je leren herkennen: met open, vriendelijke aandacht, zonder oordeel.


Bij een mindfulness meditatie ga je daar juist met je aandacht heen. Je adem gebruik je als anker om in het hier en nu te blijven. Zijn met wat er nu is.

Gedachten onder ogen zien en ze bekijken, is minder eng dan gedachten de hele tijd wegstoppen en ervoor vluchten.


Yoga is eigenlijk meditatie in beweging. Al je gedachten en dingen van de hele dag zijn er nog steeds, maar je besteed er even geen aandacht aan. Ze mogen er zijn, maar jij richt je aandacht even op iets anders. Ook bij yoga gebruik je de ademhaling als anker.


Probeer maar eens zo'n zitmeditatie. Om even te zijn met wat er nu is; te zijn met jezelf.

Als je vragen hebt hoor ik het graag.


Namasté,

Tanja



40 keer bekeken

Recente blogposts

Alles weergeven

Hoe maak je je yogamat schoon

Nu we allemaal thuis yoga doen, kreeg ik de vraag hoe ik mijn yogamat schoonmaak; thuis en in de studio. Dus hier komt het geheime recept: Neem wat koud water en doe er 1 druppel bio allesreiniger in.

© 2020 Philip Verheye voor Aruna Yoga Maastricht